Home » Recensies Sportboeken » Recensies Voetbalboeken » Heb je Gesnoven – Jelmer Geerds

Heb je Gesnoven – Jelmer Geerds

Heb je Gesnoven Jelmer Geerds

Marcel van Roosmalen zette met zijn boeken over Vitesse de toon. In het voetbalgekke dorp Spakenburg is er nu een waardige opvolger opgestaan. Jelmer Geerds heeft grootmachten IJsselmeervogels en Spakenburg een seizoen gevolgd waarin de bizarre gebeurtenissen over elkaar rolden. Heb je Gesnoven? is dan ook een tragikomisch boek geworden over een jaar tussen Rood en Blauw.

VoetbalPrimeur

Jelmer Geerds heeft al tien jaar ervaring opgedaan in de voetbalwereld. De jonge journalist richtte in 2004 de site VoetbalPrimeur.nl op. Inmiddels is de voetbalnieuwssite uitgegroeid tot één van de grootste van Nederland en heeft Geerds de site al enige jaren geleden van de hand gedaan. De journalistiek heeft hij echter niet verlaten. Na rondzwervingen bij onder meer De Stentor en het Noord-Hollands Dagblad schrijft Jelmer Geerds nu voornamelijk voor De Telegraaf. Ook was hij enige jaren perschef bij IJsselmeervogels. Toen hij stopte in deze vrijwillige functie besloot Geerds om een boek te gaan schrijven over de Spakenburgse clubs, met uiteindelijk de prikkelende titel Heb je Gesnoven?.

De andere kant van het dorp

Het dorp Bunschoten-Spakenburg heeft iets romantisch over zich heen, wat het afgelopen jaar nog maar eens kracht werd bijgezet door de mierzoete EO-serie Voetbal, Keek en Kibbeling. Jelmer Geerds heeft in Heb je Gesnoven geprobeerd om juist de andere kant van het dorp te laten zien via de beroemde voetbalclubs IJsselmeervogels en Spakenburg. Beide clubs zijn al decennia lang toonaangevend in het amateurvoetbal en inmiddels kloppen ze voorzichtig aan het venster bij het betaalde voetbal. De derby tussen de clubs is een begrip in voetballand, want twee keer per jaar trekken er bijna tienduizend liefhebbers richting de Westmaat.

buttonoranje

Heb je Gesnoven – Jelmer Geerds

Door het gesloten karakter van het dorp kreeg Geerds in de aanloop van de publicatie van Heb je Gesnoven al wat voorzichtige bedreigingen naar zijn hoofd. Beide clubs vrezen toch voor de inhoud van het tragikomische boek en daar hebben ze niet geheel ongelijk in. In Heb je Gesnoven? heeft Jelmer Geerds pijnlijke gebeurtenissen weten te combineren met lachwekkende voorvallen. Op de korrel neemt hij vooral een aantal lokale en regionale journalisten en markante betrokkenen bij de clubs. Daarnaast krijgen ook de clubleidingen er – soms door eigen toedoen – van langs. Zo groeide de voorzitter van IJsselmeervogels uit tot de Twitterkoning door zich op dit medium niet altijd handig uit te laten. De titel van het boek is ook voortgekomen uit een tweet van de preses.

Journalistieke kracht

Heb je Gesnoven? bevat een aantal zeer sterke journalistieke hoofdstukken. Zo is het volledige mailverkeer van het bestuur van Spakenburg te lezen over de boycot van een lokale journalist. Heb je Gesnoven opent tevens opvallend met de laatste wedstrijd van Spakenburg uit het vorige seizoen. De Blauwen werden kampioen in de Topklasse bij Katwijk, maar voor dat treffen heeft een speler van Spakenburg geprobeerd om de wedstrijd ‘te kopen’. De kampioen kwam een jaar later in grote degradatienood. Het wordt duidelijk hoe de handhaving van Spakenburg, de ‘blauwen’ spelen zich pas via de nacompetitie veilig, aan een zijden draadje hing. De doelpuntenmaker in de finalewedstrijd was namelijk op een haar na weggestuurd door de technische baas. Hij vond hem namelijk maar een lastig mannetje, maar het bestuur wilde in zijn geval niet zulke aangrijpende beslissingen nemen. Wel werd Ricky van den Bergh weggestuurd, evenals Raily Ignacio. Beide spelers met een rijk verleden in het betaalde voetbal maakten het te gortig. Vooral Van den Bergh die zich ziekmelde voor een wedstrijd, maar wel diezelfde dag op de boot naar Newcastle werd gefotografeerd. Ook het hoofd van de nieuwe trainer van IJsselmeervogels, Gert Kruys, ligt door het verschijnen van Heb je Gesnoven? al zowat op het hakblok. Spelers klappen namelijk volledig uit de school over de vreemde fratsen die de trainer uit heeft gehaald.

Mooi inkijkje

Heb je Gesnoven? geeft voor iedere voetballiefhebber dan ook een mooi inkijkje hoe het eraan toegaat bij een topclub in het amateurvoetbal, waar gezien de bedragen die in het boek ook over tafel vliegen eigenlijk allang niet meer gesproken kan worden over amateurvoetbal. Jelmer Geerds is erin geslaagd om de geestige voorvallen te combineren met harde journalistiek. Het zorgt ervoor dat je in rap tempo door de 200 pagina’s heen vliegt.

button2